Kriebelbeestjes in de groepen 4

Op 1 Juni stond de waterles op het programma. Aan het eind van de ochtend kwam meester Rob alvast een en ander vertellen over het leven in de sloot en de opdrachten die we zouden gaan maken.

Na een boterhammetje gegeten te hebben, zijn we in groepjes naar de sloot bij school gelopen. Hier moesten de kinderen met hun eigen groepje, water uit de sloot halen met een emmer en door vragen te beantwoorden, bepalen of het goed leefwater was voor dieren of niet.

Daarna kwamen de schepnetjes erbij en mocht er ‘gevist’ worden naar diertjes, om deze vervolgens in een teiltje te doen of in een speciaal bekertje met een vergrootglas erop, om ze extra goed te kunnen bestuderen. Er is van alles opgevist en één groepje had zelfs een salamandertje gevangen!

Naar aanleiding van de diertjes die in de sloot leven (en wat waren het er veeeeeeeel), kon worden bepaald hoe ‘schoon’ het water is.

Het was een superleuke en leerzame les en meester Rob heeft ons ook nog hele grappige dingen verteld over de larve van de libelle… wilt u daar meer over weten? Vraag maar aan uw zoon/dochter 😉