aardappel nieuws

Eén pootaardappel in de grond stoppen, die dan zo’n vijftien babypiepertjes produceert. Leerlingen van de Hellevoetse school De Kring keken vol bewondering toe hoe boer Arie Jongejan een plant uit de grond trok en het wonder toonde.

Onder de indruk

Ze waren onder de indruk van de testakkers met vijftien oude en nieuwe aardappelrassen en van de enorme akkers vol frietaardappelen die over drie maanden worden verwerkt bij de naburige patatgigant Farm Frites. En van de enorme voertuigen waarmee de echte aardappelboer zijn piepers poot en oogst, satellietgestuurd. Maandag gaan kinderen van de Gelinckschool in Oostvoorne naar boer Assenberg.

Over twee weken mogen de jonge gelegenheidsboeren met hun blote handen de eigen oogst opgraven in hun mini-akkertje in een kist op het schoolplein. Net als de scholen in Spijkenisse en Oudenhoorn waarmee ze strijden om de winnaarsbeker.

Zie: https://www.ad.nl/voorne-aan-zee/aardappelboer-geeft-leerlingen-les-over-twee-weken-gaan-ze-zelf-aan-de-slag~ae89f1cc/